گزارش برنامه سه قله (قله زشک به شیرباد به چمن)

دسته: گزارش برنامه , کارگروه کوهپیمایی و کوهنوردی
بدون دیدگاه
سه شنبه 24 مرداد 1396 21:28

گزارش برنامه سه قله (قله زشک به شیرباد به چمن)

🔸نام برنامه: سه قله چمن زشک شیرباد (آمادگی قله سیالان)
🔸سرپرست: آقای حسام‌الدین عباسی
🔸سطح برنامه: دشوار
🔸مدت برنامه: ۱ روزه

1 - درباره برنامه سه قله
برنامه سه قله در مشهد از دیرباز به عنوان یک برنامه استقامتی و سنگین شناخته شده است. در این برنامه پس از رسیدن به روستای زشک و چشمه قل قلی (به مختصات 40S 695419mE 4021272mN)، پیمایش از ارتفاع حدود 1800 متر به سمت قله زشک شروع می شود و پس از صعود به قله زشک (2514 متر)، پیمایش به سمت جان پناه شیرباد (3068 متر) و سپس قله شیرباد (3320 متر) ادامه پیدا میکند و بعد از صعود شیرباد، مسیر به سمت گردنه خور و سپس قلل خط الراس چمن ادامه پیدا کرده و در نهایت به آخرین قله برنامه یعنی قله چمن خواهد رسید. در انتهای کار نیز از قله چمن فرود آمده و به محل اولیه یعنی چشمه قل قلی خواهیم رسید. نکته مهمی که درباره این مسیر وجود داره این است که علاوه بر نقطه شروع کار خیلی پائین (حدود 1800 متر)، در طی مسیر نیز بارها بده بستان های مختلفی نیز تجربه می شود که در آن ها گاه تا 100 متر نیاز است ارتفاع کم کنیم و بعدها دوباره آن ارتفاع را افزایش دهیم. و این مسیر طولانی (چیزی حدود 40 کیلومتر) و بده بستان های زیاد باعث می شود شرکت در این برنامه نیازمند داشتن استقامت بالا در کوهنوردی باشد.
این پیمایش چیزی حدود 13 ساعت برای یک تیم 10-20 نفره و با آمادگی خوب زمان نیاز دارد، البته با این شرط که زمان های استراحت های ایشان به صورت فشرده و کنترل شده باشد.

2- گزارش برنامه
برنامه ما در ساعت 4:30 صبح روز جمعه 20 مرداد 1396 از محل همیشگی یعنی ایستگاه گلبهار مشهد آغاز شد. در ابتدای برنامه با مشکل همیشگی برنامه های با ساعت حرکت زودهنگام مواجه بودیم، یعنی مینی بوس ها به هر دلیلی از جمله این که «فکر می کردیم برنامه واقعا سر ساعت اجرا نشود» دچار تاخیر شدند و علی رغم این که دوستان قبل از ساعت 4:30 در ایستگاه حاضر بودند، به دلیل این تاخیر، 20 دقیقه دیرتر از موعد برنامه را آغاز کردیم. حاضرین در این برنامه با کسر غائبین، 26 نفر بودند که توسط دو دستگاه مینی بوس عازم منطقه شدیم و پس از 1/5 ساعت به نقطه آغاز برنامه رسیدیم.
صبحانه را در محل چشمه گلابی، در پای کار قله زشک میل کردیم و بعد از آن قسمت اصلی صعود آغاز شد. خوشبختانه تیم در شرایط جسمانی عالی بود و مسیر برنامه را با ریتمی نرمال طی می کردند. در ساعت 8:24 به قله زشک رسیده و سپس در ساعت 12 به جان پناه شیرباد رسیدیم. در آن جا پس از استراحتی 45 دقیقه ای حرکت خود را سمت قله ادامه دادیم و در ساعت 14 در حالی به قله شیرباد رسیدیم که همزمان با ما گروه های موتورسوار نیز با موتور پاکوب قله را طی کرده و به قله رسیده بودند! دیدن موتور سیکلت روی نوک قله شیرباد از عجایب این برنامه بود و امیدوارم این عزیزان به مسائل محیط زیستی نیز اهمیت بدهند و لاقل کم تر از همیشه در طی مسیر خود به پوشش گیاهی منطقه آسیب وارد کنند!
پس از قله شیرباد، هوای مطلوبی که از صبح داشتیم آرام آرام تبدیل به بارندگی شدید شد به طوری که در ساعت 15:30 به دلیل این که کاملا خیس شده بودیم و احتمال وقوع سیل، رعد و برق و در خطر افتادن سلامتی همنوردان حس می شد با تصمیمی به موقع مسیر را به یکی از یالهای بعد از چشمه نهل منتقل کرده و به سرعت ارتفاعمان را کاهش دادیم تا به آخرین آبادی دره زشک یعنی استخر پرورش ماهی برسیم.
در طی این کاهش ارتفاع نیز بارش هوا بیشتر از پیش شد و وزش باد و خنک تر شدن هوا شرایط را برای تیم مشکل کرد.
خوشبختانه تیم خوب ما، توانستند با هماهنگی و همیاری خود به طور پیوسته و منظم از پس این بحران برآیند و یک کار تیمی زیبا را به نمایش بگذارند.
پس از استخر پرورش ماهی، با پیمایش حدود 2 ساعته به محل مینی بوس ها رسیدیم و در آن جا با لطف یکی از اهالی زشک در کمک به خشک کردن لباس های ما و دادن خدمات به تیم مواجه شدیم تا بتوانیم قبل از سوارشدن به مینی بوس از کمی حالت سرمازدگی و خیسی فاصله بگیریم.
مسیر برگشتمان به شهر به دلیل ترافیک شدید جاده، یک ساعت بیشتر از زمان رفت به طول انجامید و در ساعت حدود 21 برنامه به اتمام رسید.

3 - آمارهای برنامه
مدت زمان پیمایش (استراحت + توقف) حدود 12 ساعت، کل پیمایش 34 کیلومتر و میزان افزایش ارتفاع 2024 متر و میزان کاهش ارتفاع 2026 متر.
* مبنای ارتفاعات اعلام شده دستگاه جی پی اس با بیضوی مبنای WGS 84 می باشد.
* آمارهای برنامه بدون حذف داده های اضافه دستگاه در هنگام توقف ارائه شده است.
4 - نکات برنامه
- هماهنگی و نظم تیم در موقع بحران از نکات مهم و کلیدی این برنامه بود که جا دارد از همه همنوردان تشکر و تقدیر نماییم. در راس این افراد می بایست از آقای علی حسینی، آقای روح الله غفوری، آقای هادی خواجگی، آقای آرش پورقربان و سرقدم محترم آقای نبی عباسی به عنوان افرادی که در هر زمان می توان روی کمک و همیاری ایشان حساب کرد یاد کرد.
- در تعیین زمان قرار با مینی بوس در زمانی که حرکت برنامه در ساعات ابتدایی صبح است باید تاکید بیشتری انجام شود.